قضای عبادات بیماری که از دنیا رفته است
مذهبی
سلام به وب من خوش آمدید.
شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: 20:50 ::  نويسنده : سعید
 در صورتی که همان بیماری منتهی به مرگ شده و ایشان قادر بر قضای نمازها و روزه ها نبوده ، نیازی به انجام قضای آن نیست. ولی چنانچه بیماری بهبود یافته و قادر بر قضای نمازها و روزه ها بوده و نگرفته باید پسر بزرگتر آنها را قضا کند . اما آنچه را غلط خوانده و کوتاهی از خود او بوده بر پسر بزرگتر واجب نیست ولی اگر انجام دهد بسیار خوب است و نسبت به مد طعام برای هر روز دویست تومان به فقیری بدهید که با آن نان تهیه کند.

 وجوب قضای نمازهای والدین بر پسر بزرگتر

آیا نمازها و روزه هاى قضاى میّت بر هر پسر بزرگتر از هریک از همسرانش واجب است یا فقط به عهده یک نفر از آنان است؟ و در صورتى که ولد اکبر نخواهد خود بخواند آیا پول نماز و روزه ها را از سهم خود بدهد یا از اصل مال کم کند؟
به پسر بزرگتر از نظر سن تعلق مى گیرد از هر زنى که باشد ، و او مى تواند از مال خودش با شرایط اجیر بگیرد و اگر دو فرزند از نظر سن کاملا مساوى باشند تقسیم مى کنند.
5- پدری که وصیت کرده نماز قضا نمی خواهد
این جانب پسر بزرگ خانواده هستم پدرم مدّت زیادى نماز و روزه هایش را بجا نیاورده است و در وصیّت نامه اش نوشته که هیچ قضاى نماز و روزه نمى خواهد و قضاى این عبادات به خودش مربوط است، با توجّه به این مطلب وظیفه من چیست؟
شما نماز و روزه هایى را که به خاطر عذر از پدر فوت شده (و همچنین از مادر بنابر احتیاط واجب) باید قضا کنیدوغیر ازآن واجب نیست ولى احتیاط مستحب است.
6- عدم آگاهی به نماز و روزه قضای میت
اگر کسى فوت کند، و اولاد او ندانند میّت نماز یا روزه قضا دارد یا خیر؟ چه وظیفه اى دارند؟
باید حمل به صحّت کنند، و بگویند ان شاء اللّه چیزى بر ذمّه ندارد.
7- شک در تعداد نمازهای قضای والدین
پدر من به تازگی به رحمت خدا رفته اند و در زندگی نماز خوان بوده اند اما مادرم زمانی را در جوانی به یاد دارند که نمازشان قضا می شده در حالی که وصیت نکرده اند که چقدر نماز و روزه قضا برایشان به جا آوریم اما به واسطه اینکه باید وظیفه قدرشناسی خود را از ایشان که بسیار مهربان بود انجام دهیم می خواهیم حداکثر توان خود را برای خدمت به ایشان انجام دهیم. خواهشمندم بفرمایید در این شرایط برای هر سال چقدر نماز در نظر بگیریم تا در آن دنیا کاملاً آسوده باشند؟
با تشکر
به مقداری که یقین دارید بجا آورید و بیش از آن را می توانید به نیت ما فی الذمه و به قصد احتیاط برای ایشان انجام دهید.
8- قضای نماز کسی که حواس درستی ندارد
شخصى بر اثر سکته مغزى چند سال حواس درستى نداشته، به گونه اى که اگر به او تذکّر مى دادند نماز را بدون شرایط آن مى خوانده، و گرنه نمى خوانده است. آیا چنین فردى مانند شخص بى هوش است که نمازش قضا ندارد، یا نمازهاى او بر پسر بزرگتر واجب است؟
در فرض مسأله نماز از او ساقط است، و قضاى آن بر عهده فرزند او نیست. امّا اگر عقل و شعور کافى دارد، ولى گرفتار فراموشى مى شود احتیاط واجب آن است که فرزند بزرگتر بعد از فوت او نمازهایش را قضا کند.
9- قضای نماز بیماری که در حال کما است
شخصى چندین ماه است که در حال کما است، اگر از کما خارج شود قضاى نمازها و روزه هاى زمان کما بر او واجب است؟ و اگر به همان شکل فوت کند، پسر بزرگترش باید آنها را قضا کند؟
نمازهاى مذکور قضا ندارد. و بر پسرش نیز نسبت به آن زمان چیزى نیست.
10- قضای نماز و روزه های پدری که دو همسر داشته
پدری که دو همسر داشته و از همسر اول نیز پسر دارد و وی را طلاق داده و همسر دیگری اختیار کرده است و از همسر دوم نیز فرزند پسر دارد و درحالتی که فرزند همسر اول او (فرزند پسر بزرگتر) فوت کرده باشد آیا نماز وروزه قضا پدر برعهده فرزند پسر همسر دوم می باشد یا خیر؟
اگر پسر همسر اول قبل از پدر فوت کرده نماز و روزه بر عهده فرزند پسر همسر دوم است و معیار، بزرگترین پسری است که آن مرد در حین وفات از همسرانش دارد.
11- قضای نماز والدینی که اصلاً نماز نخوانده اند
 در صورتی که مردی اصلا نماز نمی خواند آیا باز هم پسر بزرگ او باید نماز قضای او را بجا آورد یا این کار لازم نیست؟
بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند.
12- نمازهای فرد مبتلا به آلزایمر
شخصی 84 سال دارد و حدود 10 سال است که به بیماری آلزایمر مبتلا شده است و نمی تواند نماز را درست بخواند.
1ـ حکم نمازهای ایشان چیست؟
2ـ آیا نمازهای این ایام را فرزند بزرگ باید قضا نماید؟
3ـ تا زمانی که زنده است به جای نماز باید چه کاری بکند؟
در صورتیکه عقل و هوش کافی دارد و اوقات نماز را تشخیص می دهد باید نماز را به هر شکل ممکن انجام دهد و اگر چنین نیست نماز بر او واجب نمی باشد و پسرش نیز لازم نیست قضا کند.
13- وصیت به جماعت خواندن نماز ها
اگر پدری وصیت کند که پسر نمازهایش را به جماعت بخواند آیا این وصیت لازم الاجرا است ؟
در صورتی که منظور این است که پسر نماز های خود را به جماعت بخواند لازم الاجرا نیست اما اگر منظور این بوده که نمازهای قضای پدر به جماعت باشد عمل به آن لازم است و تفاوت اجرت را از ثلث بر می دارد.
14- نمازی که بر اثر از دست دادن حافظه نخوانده اند
قضای نماز و روزه پدر و مادری که در اواخر عمرشان به قدری پیر شده بودند که بعضاً اشخاص نزدیک و ارحام و اولاد خود را نمی شناختند و حافظه خود را از دست داده بودند بر اولاد واجب است؟
در صورتی که هوش کافی برای شناختن اوقات نماز نداشته باشند واجب نیست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان