مذهبی
سلام به وب من خوش آمدید.
شنبه 30 دی 1391برچسب:, :: 21:26 ::  نويسنده : سعید

قال رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم :

 اذا راءيتم الرجل كثير الصلوة كثير الصيام لا تباهوا به حتى تنظروا كيف عقله .(284)
هرگاه ديديد مردى زياد نماز و روزه دارد، مباهات نكنيد و مغرور نشويد تا اينكه بينيد عقل و خردمندى او چگونه است .

اگر بينى تو مردى را در انظار ****نماز و روزه او هست بسيار
به افعالش مباهات است باطل ****مگر باشد مراو را عقل كامل

شهادت مظلومانه حضرت امام حسن عسكري عليه السلام

تسليت باد.

جمعه 29 دی 1391برچسب:, :: 16:46 ::  نويسنده : سعید

قال رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم :

 اسرق السراق من سرق من صلاته يعنى لايتم ركوعها و سجودها.(308)
دزدترين دزدها كسى است كه از نماز خود مى دزد، از رسول خدا سؤ ال شد چگونه از نماز مى دزدد؟ فرمود: ركوع و سجود آن را تمام و كامل انجام نمى دهد.

زدزدان دزدتر باشد هر آنكس ****بدزد از نماز آن دزد ناكس
پس او را از نمازش جز ندامت ****نباشد بهره فرداى قيامت

 

پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, :: 21:41 ::  نويسنده : سعید

قال الصادق عليه السلام :

 ان الله تعالى ليبغض المنفق سلعته بالايمان .(307)
به درستى كه خداوند متعال از فروشنده اى كه جنس خود را با قسم بسيار

به فروش مى رساند خشمناك خواهد بود.

خدا را در غضب آرد از اين كار ****خورد هر كس قسم در بيع بسيار
قسم هرگز مخور در كسب و كارت ****بصدق و راستى آور شعارت

چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, :: 17:54 ::  نويسنده : سعید
پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) سه روز در غار ثور بود و امیرالمؤمنین(علیه السلام) روزها به غار سر مى زد تا این که پیامبر(صلى الله علیه وآله) روز سوّم تصمیم گرفت به مدینه برود لذا از امیرالمؤمنین(علیه السلام) طلب سه شتر نمود تا شب حرکت نماید و حضرت على(علیه السلام) را جانشین خود قرار داد تا امانات را به دست صاحبانشان برگرداند و دختران و عیالات حضرت را به مدینه برساند.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) در شب چهارم ربیع الاول از غار خارج شد و هنگامى که از مکه خارج مى شد بانهایت حزن و اندوه به کعبه خطاب نمود: اى حرم الهى! خدا علاقه مرا به تو مى داند و اگر اهل تو مرا بیرون نمى کردند غیر از تو شهرى را اختیار نمى کردم; من مى روم و از تو غمگینم.
در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه (إنَّ الَّذى فَرَضَ عَلیکَ الْقُرْآنَ لَرادّکَ إِلى مَعاد)«همان خدائى که احکام قرآن را بر تو واجب کرد، تو را به جایگاه و زادگاهت باز مى گرداند» را قرائت نمود و بدین وسیله خداوند پیامبر(صلى الله علیه وآله) را تسلى داد که دوباره مراجعت خواهى نمود.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-حوادث الایام، صفحه 79.
چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, :: 19:6 ::  نويسنده : سعید

یکی از شیعیان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می گوید:
« روزی نزد پدرم بودم. مردی را دیدم که با او صحبت می کرد. ناگاه در بین سخن گفتن، خواب بر او غلبه کرد و عمامه از سرش افتاد. اثر زخم عمیقی بر سرش ظاهر شد. از او سؤال کردم جریان این جراحت که به ضربات شمشیر می ماند چیست؟
گفت: اینها از ضربه شمشیر در جنگ صفین است.
حاضرین تعجب کرده به او گفتند: جنگ صفین مربوط به قرنها پیش است و یقیناً تو در آن زمان نبوده ای، چطور چنین چیزی امکان دارد؟
گفت: بله. همین طور است که می گویید.



ادامه مطلب ...

سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, :: 18:44 ::  نويسنده : سعید

حاج ملا عباسعلی جورتانی(ره) می فرمود:
در سفر به مکه معظمه، با اهل قافله بر قطار شتران سوار بودیم. شتر من در آخر قرار داشت.
ناگاه از تشنگی و ضعف خوابید. با توقف حیوان، بند قطار گسیخته شد و مقداری از قافله عقب ماندم. ناگاه خنجری بر سر و پیشانیم خورد و به زمین افتادم احساس کردم کسی بر پشت من آمده است تا سرم را از تن جدا کند. در این لحظه چون زبان نداشتم، در دل متوسل به حضرت بقیة الله ارواحنا فداه شده و گفتم:
یا حجت الله، ادرکنی.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, :: 18:44 ::  نويسنده : سعید

سوال: سیره امام حسن(ع) در رفع احتیاجات محتاجان چه بود؟

جواب: در آیین اسلام، ثروتمندان، مسئولیت سنگینى در برابر مستمندان و تهیدستان اجتماع به عهده دارند و به حکم پیوند هاى عمیق معنوى و رشته‏ هاى برادرى دینى که در میان مسلمانان بر قرار است، باید همواره در تامین نیازمندی هاى محرومان اجتماع کوشا باشند. پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان دینى ما، نه تنها سفارش هاى مؤکدى در این زمینه نموده‏اند، بلکه هر کدام در عصر خود، نمونه برجسته‏اى از انساندوستى و ضعیف نوازى به شمار مى‏رفتند.
پیشواى دوم، نه تنها از نظر علم، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود. وجود گرامى آن حضرت آرام بخش دل هاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان، و نقطه امید درماندگان بود. هیچ فقیرى از در خانه آن حضرت دست خالى برنمى گشت. هیچ آزرده دلى شرح پریشانى خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمى‏کرد، جز آنکه مرهمى بر دل آزرده او نهاده مى‏شد. گاه پیش از آنکه مستمندى اظهار احتیاج کند و عرق شرم بریزد، احتیاج او را برطرف مى‏ساخت و اجازه نمى‏داد رنج و مذلت سؤال را بر خود هموار سازد!



ادامه مطلب ...
یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, :: 19:25 ::  نويسنده : سعید

آقای « رضا کریمی ورزنه ای » سنگتراش، ساکن قم، خیابان امام زاده سید علی، درباره شفای دختر سه ساله خود، اینطور نقل می کند:
« دختر سه ساله ام در حدود چند سال پیش، دل درد شدیدی گرفت و شکم او ورم کرد و خیلی گریه می کرد. او را به بیمارستان نکویی بردیم، با آزمایشات به عمل آمده، دکترهای جراح قم گفتند که:
« ایشان به علت غده ای که در شکم اوست، باید عمل بشود و راهی دیگر ندارد و شنبه، ساعت هفت صبح، عمل می شود. »
من بچه را با چشم گریان به منزل آوردم. شب جمعه بود، بعد از نماز مغرب و عشاء، با گریه و التماس، به امام زمان علیه السلام متوسل شدم و خوابم برد.



ادامه مطلب ...
شنبه 16 دی 1391برچسب:, :: 19:17 ::  نويسنده : سعید

عالم فاضل، سید محمد علی تبریزی فرمود:
« مادر بزرگم در تبریز، شبی به واسطه عارضه ای، خیلی در غم و اندوه فرو رفته و مشغول به گریه و زاری و توسل گردید. در میان حسینیه که یکی از اتاقهای منزل ایشان است و دائماً در آن اقامه عزا و ماتم می شود، ناگاه درختی مانند قندیل چراغی ظاهر گردید و تمام آن شب می درخشید، بحدی که تمام خانه و خانه همسایگان را نور می بخشید.

سحر همان شب، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برای آن مکرمه ظاهر شدند و یک اشرفی عنایت فرمودند که از برکت آن اشرفی، خیرات و برکات بر او و بر نسل ایشان روی آورد و به مکه و مشهد مشرف شده و ثروتمند گردیدند.»

جمعه 15 دی 1391برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : سعید

نسبت به زمان ظهور امام زمان (عج) هيچكس نمي تواند زمان مشخص و معيني را اعلام كند، زيرا غير از خداوند هيچكس نسبت به آن آگاهي ندارد. آنچه كه در برخي از روايات درباره زمان ظهور امام زمان(ع) آمده است، نشانه‌ها و علايمي است كه بر اساس آنها برخي از علما و صاحب نظران اظهار نظرهايي نسبت به نزديك بودن و يا نزديك نبودن زمان ظهور كرده‌اند. اما هيچ يك از آنان به طور قطع چنين اظهار نظرهايي را مطرح نكرده‌اند. از اين رو، نمي توان گفت كه در اين نزديكي‌ها آيا امام زمان (عج) ظهور خواهد كرد يا خير.
      نشانه هاي ظهور را مي توان به دو دسته تقسيم كرد: نشانه‌هاي تغيير ناپذير و تغيير پذير
      نشانه‌هاي تغيير ناپذير را مي توان به نشانه هاي حتمي و غير حتمي تقسيم كرد.
بقيه در ادامه مطلب:      



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 18:36 ::  نويسنده : سعید

اربعین و عدد چهل خصوصیتی دارد که دیگر ارقام آن را ندارد. غالب انبیای الهی در سنّ چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و ملاقات خصوصی حضرت موسی علیه السلام و ذات اقدس الهی چهل شب بود و در نماز شب سفارش شده است که چهل مؤمن را دعا کنید و همسایگان را تا چهل خانه گرامی بدارید. این ها نشان می دهد که عدد چهل از برجستگی خاص برخوردار است.
 
در روایات اسلامی چنین آمده است: زمینی که روی آن انبیا و اولیای الهی و بندگان مؤمن، خدا را عبادت کرده اند، چهل روز در مرگ آنان می گرید، ولی در شهادت امام حسین علیه السلام آسمان و زمین، چهل روز خون گریه کردند. البته اشک یا خون را در این گونه از روایات نباید بر اشک یا خون ظاهری حمل کرد؛ چنان که نباید آن را انکار کرد.

زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت علیه السلام است.
 
توضیح آن که در سیّارات آسمانی بارها انفجارهایی رخ می دهد که با چشم عادی هرگز دیده نمی شود؛ ولی متخصصان با استمداد از علم نجوم و از رصدخانه به تماشای این انفجارها می نشینند. همان گونه که مردم عادی نباید خبر وقوع این انفجار را به صِرف ندیدن آن با چشم ظاهری انکار کنند، خون گریه کردن آسمان و زمین را نیز نباید انکار کنند؛ زیرا این موارد نیز جزو علومی نیست که بشر عادی آن را نظاره کند، حتی از رصدخانه نیز دیده نمی شود.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, :: 18:47 ::  نويسنده : سعید

1. عصای موسی(ع)

امام باقر(ع) فرمود:

عصای موسی از آن آدم(ع) بود كه به شعيب رسيد و سپس به موسی بن عمران رسيد، آن عصا نزد ماست و اندكی پيش نزدم بود؛ مانند وقتی كه از درختش جدا شده سبز است و چون از او سؤال شود جواب گويد و برای قائم ما (حضرت مهدی(ع)) آماده گشته است، او (حضرت مهدی) با آن، همان كار كه موسی می كرد انجام دهد. آن عصا هراس آور است و ساخته های جادوگران را می بلعد و به هر چه مأمور شود انجام دهد؛ چون حمله كند هر چه به نيرنگ ساخته اند می بلعد و برايش دو شعبه باز شود كه يكی در زمين و ديگری در سقف باشد و ميان آنها (ميان دو فكش) چهل ذراع باشد و نيرنگ ساخته ها را با زبانش می بلعد.

(به طوری كه در زمان حضرت موسی(ع) سحر ساحران را بلعيد)2.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, :: 18:38 ::  نويسنده : سعید

قال جواد الاءئمه عليهم السلام :

 الثقة بالله تعالى ثمن لكل غال و سلم الى كل عال .(293)
متكى بودن به خداى متعال ، قيمت همه چيزها و نردبان بسوى هر مقام عالى و منيع انسانى است .

تو را باشد وثوقت بر خداوند ****بها اشياء ذيقيمت بهر چند
مقام عاليت را نيز آن است ****يقين دان نردبان آن مكان است

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان